reklama

Viete aký humus môžete kúpiť pod názvom “morčacie prsia“?

nekupujem často ani len bežné mrazené mäso a  asi po prvý krát v živote som nedávno kúpil tzv. hlbokozmrazené mäso v hypermatkete, na ktorom bola deklarovaná doba upotrebiteľnosti  až 1,5 roka. Treba len veriť a dúfať, že za ten čas sa výrobcovi, resp. obchodníkovi ani raz nepokazil mrazák a že poctivo a pravidelne platili účty za elektrinu, ale nie o tom chcem písať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (159)

Minule som teda urobil výnimku a v jednom hypermarle (dostala ma neodolateľná cena) som kúpil hlbokozmrazené morčacie prsia, ktoré vyzerali ako normálny zmrazený kus pekného morčacieho mäsa zabalený v priehľadnej fólií a na ktorých etikete stál veľký nápis: "Morčacie prsia", pod tým nápisom bol miniatúrmy dodatok "Krehčené" a pod týmto miniatúrnym dodatkom bolo ešte menším, takmer nečitateľným písmom napísané slovné spojenie "hydinový polotovar". Ešte si hovorím, že koľko písmeniek tam dávajú kvôli jednému žvancu normálneho mrazeného mäsa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oči mi teda chválabohu ešte slúžia celkom dobre, tak, že ešte na žiadnu činnosť (hádam odteraz okrem nakupovania morčacieho mäsa... ) nemusím nosiť okuliare ani používať lupu, ale bežným pohľadom bol pre mňa čitateľný iba ten nápis Morčacie prsia a pri hlbšom zaostrení zraku som ešte vedel prečítať slovo "krehčené", ktorému som ale nevenoval pozornosť, lebo som nevedel čo to slovo znamená a v tom momente mi ani neznelo nejako obzvlášť podozrivo.

Na druhý deň sme doma tie morčacie prsia rozmrazili a manželka ich pripravila na dva spôsoby. Nebudem vás zaťažovať receptami len poviem, že jeden z nich bol viac na prírodno a jeden z nich bol viac so syrom, ktorý čiastočne na čas požutia niekoľkých súst v ústach, prekryl pachuť nášho budúceho tragického spoznania reality.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aby som to skrátil, štyria ľudia sme po niekoľkosekundovom prežúvaní to mäso prestali jesť a objednali sme si pizzu. To mäso totiž napriek príjemnej mäkučkej konzistencií a vzhľadu chutilo ako keby ste jedli polystyrén alebo nejakú plastovú fľašu. Ani jedno z toho som síce ešte nechutnal, ale keby som to ochutnal, tak by to určite muselo chutiť nejako podobne ako to mäso. No vyhodil som ho okamžite dve kilá a ešte jedno kilo som nechal v pôvodnom stave hlbokozmrazené v mrazničke pre prípad, že keby sme kvôli požitiu toho mäsa celá rodinka zmutovali na niečo hrôzostrašné, tak aby sa o tom potom našiel v našej mrazničke dôkaz a varovanie pre budúce generácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hneď na druhý deň som sa na to mäso sťažoval na tej Veterinárnej a potravinovej správe, ktorá má kontrolovať mäso, že aby ho teda preskúmali. Oni to moje mäso na preskúmanie nechceli, ale v tom obchode ho vraj preskúmali a napísali mi nasledovné vyjadrenie, citujem:

Tieto „krehčené" alebo „šťavnaté" mäsové prípravky z hydinového mäsa, ako ich výrobcovia nazývajú, sa vyrábajú technológiou „nastrekovania a masírovania" hydinového mäsa „špeciálnymi na to určenými roztokmi", ktoré sa skladajú z vody, prídavných látok a prísad. Zloženie je výrobca povinný uvádzať v zostupnom poradí v označení, takže výrobok, na ktorý ste podali podnet obsahoval len 77% morčacích pŕs a 23 % ostatných zložiek (z ktorých predstavovala najviac voda, po nej nasledovala soľ (NaCl), prídavné látky a prísady).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V prípade podnetu, ktorý ste podali, výrobca deklaroval okrem mäsa a vody tieto zložky: soľ (NaCl), antioxidant E301(askorban sodný), stabilizátory E450, E451(difosforečnany, trifosforečnany), modifikovaný škrob E1442 (hydroxypropyldiškrobfosfát), želírujúcu látka E508 (KCl), zahusťovadlá E407, E415 (karagénan, xantánová guma), dextrózu, sušený glukózový sirup, korenie, arómu, biele korenie.

Do mäsa sa výrobcovia snažia pridať najmä také aditívne látky, ktoré v ňom pridanú (nastreknutú a vmasírovanú) vodu „udržia". Takýmito látkami sú najmä „stabilizátory E450, E451"(difosforečnany, trifosforečnany). Antioxidant (askorban sodný), modifikovaný škrob ( Hydroxypropyldiškrobfosfát), želírujúce látky a zahusťovadlá slúžia na „zlepšenie konzistencie" takto upraveného mäsa. Tieto „cudzorodé chemické prídavné látky", ako sa podľa predchádzajúcej legislatívy prídavné látky nazývali, súčasné platné právne predpisy pripúšťajú, musia však byť uvedené predpísaným spôsobom v označení.

Do roztoku, ktorý výrobca „vstrekol a vmasíroval" do mäsa, pridal na „zlepšenie chuti" dextrózu, sušený glukózový sirup, korenie, aróma a biele korenie. Posledná zložka (biele korenie) je pre slovenských spotrebiteľov dosť neobvyklá a jej pach môže pripomínať „chemické" pachy.

Vaše podozrenie na prítomnosť „cudzorodých chemických látok" mohlo spôsobiť zloženie výrobku, ktoré je uvedené v jeho označení.

Kokso, tak takéto "morčacie prsia" som ešte nežral a ani už nikdy nebudem. Už len z toho opisu zloženia cítim ako mi začínajú rásť zelené, ružovo bodkované chlpaté a slizké žiabrové plutvy.

Ján Galan

Ján Galan

Bloger 
  • Počet článkov:  247
  •  | 
  • Páči sa:  57x

Občan SR, Crisis & Change Interim Manager (D x V x F > R)Krízy podnikov aj celých brandží z nejakých lokálnych dôvodov vždy boli a vždy ich nakoniec vyriešil trh. Ale dlhovú a kvôli nej hospodársku krízu mohli politici spôsobiť iba preto, lebo im na to občania prenechali dostatok moci a peňazí. Je najvyšší čas im jedno aj druhé podstatne zredukovať. Zoznam autorových rubrík:  Krízový manažmentNezožerme im všetkoNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu