reklama

Prečo sa SaS ani NOVE nedarí

Ak si niekto myslí, že SaS aj NOVE, prípadne ktorejkoľvek z týchto dvoch strán jednotlivo sa v skutočnosti darí a všetky prieskumy, ktoré ich už dlhšiu dobu buď spoločne alebo samostatne stavajú mimo parlament sa buď mýlia alebo sú zmanipulované, tak nech ďalej ani nečíta a ušetrí si čas. Pre tých, ktorí sú ochotní zamyslieť sa nad otázkou klasika: “kdepak asi soudruzi ze SaS a NOVA udělali, resp. dělají chybu?“ je určená táto krátka úvaha a možno aj tip na diskusiu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Každý s aspoň priemerne krátkou pamäťou si spomenie, že SaS a neskôr aj NOVA začínali s neskrývanými ambíciami stať sa lídrami pravice, a to v krátkom čase. Aby to bolo každému jasné, tak následne v záujme optického odlíšenia sa od tzv. dinosaurov, resp. "klasických, štandardných, bežných, tradičných resp. vyslúžilých politikov" (mám pocit, že všetky tieto a podobné slovné spojenia vznikli v slovníkoch práve týchto dvoch strán), sa okamžite pohádali s kým sa dalo, vrátane seba navzájom, ale poďme na to jednotlivo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Kdepak udělali chybu soudruzi ze SaS?"

Ad/ Euroval. Nespochybňujem, že SaS sa odmietla podpísať pod euroválov s najlepším vedomím a svedomím, odmietla ho ako systém takmer nekonečného zadlžovania sa, ktoré práve preto, že nemôže byť nekonečné, nutne nemôže skončiť dobre, ale nie o tom je tento článok. Týmto krokom SaS na jednej strane síce "stratila koaličný potenciál" u tzv. dinosaurov, avšak vytvorila si v tom čase vysoký morálny kredit za prejavenú zásadovosť, teda získala voličský potenciál u voličov pravice. Ako s týmto kreditom dôvery pán Sulík následne zamával svojimi zakopnutiami, si pamätá každý. Ale vychádzajme z toho, že mu vtedy bolo voličmi odpustené, minimálne podmienečne. Lenže aby to niečo prinieslo, to by odvtedy SaS už nemohla robiť ďalšie hlúposti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ad/ Nominácia 3%-tného prezidentského kandidáta. Strana s kritickou, cca 5%-tnou podporou nominovala na, pre celú pravicu strategickú funkciu prezidenta SR človeka, ktorý je už dlhé roky v politike a nikdy sa mu nepodarilo získať viac ako niekoľko desatín % voličskej podpory. Keby aspoň ich kandidát bol liberál, alebo by bol v politike nováčikom, tak napriek jeho malej popularite by si voliči SaS (aj tí potenciálni) mohli povedať, že SaS sa aspoň poctivo držala svojho liberálneho kopyta aj keď to neprinieslo zisk (imidž zásadovosti a rovnosti chrbtice naštartovaný odmietnutím eurovalu by sa tým verifikoval). Ale čo s takým kandidátom, ktorý nedokáže presvedčiť ani len všetkých skalných voličov SaS, ktorých, ako vývoj ukazuje, zrejme bude +/- 5% ? Čo takouto nomináciou SaS získala okrem budúcej hanby, že ich kandidát skončí na samom spodku rebríčka, s najhorším výsledkom z relevantných kandidátov pravice? Takto chcela SaS budovať svoj rádoby imidž lídra pravice? Bude sa SaS snáď nakoniec trápne vyhovárať, že to tak dopadlo kvôli tomu, že ich kandidát mal iba 1 billboard?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SaS je, ako každá iná parlamentná strana, štedro platená zo štátnych príspevkov za hlasy, takže pokiaľ ide iba o reklamu mali svojmu kandidátovi kúpiť dostatočný počet billboardov. Žeby snáď ani oni sami neverili, že ich kandidát je dobrá reklamná investícia? Načo je liberálnemu voličovi takáto vopred spackaná nominácia prezidentského kandidáta? Ani liberál, ani populárny, za nomináciu 3%-tného kandidáta chce 5%-tná SaS získať na trhu voličov viac %? Skôr si myslím (a prieskumy to ukazujú) že týmto krokom SaS možno ešte nejaké 1-2% stratila.

Ad/ Lavírovanie SaS medzi imidžom "dinosaura" a imidžom liberálnej strany. Už dosť dlhú dobu je aktuálna otázka, ako chce byť SaS vnímaná voličmi - ako strana starej, či strana novej pravice, či ako samostatná hrdá liberálna strana, či niečo medzi tým? Lebo neviem či sa to zdá iba mne, ale ja teraz vnímam tú stranu ako nerozhodnutého somára, ktorý často prebehuje medzi dvoma kopami sena, medzi vlastnou, do budúcnosti orientovanou identitou a identitou tzv. dinosaurov. Chcela by SaS byť jasne liberálnou stranou? Tak mala voľby do VÚC buď úplne odignorovať, ako z hľadiska liberálneho pohľadu na prerozdeľovanie voľby do neperspektívnych molochov, alebo v tých voľbách všade postaviť vlastných, liberálnych kandidátov s jediným bodom programu, a to pripraviť VÚC na samozrušenie. Neviem či SaS považuje svoj celoslovenský postup vo VÚC voľbách za svoj úspech, isté je, že z hľadiska liberálneho voliča sa od dinosaurov neodlíšila ničím a zároveň nič nové, vlastné nepriniesla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak si SaS urýchlene znova nezadefinuje svoju vlastnú identitu, tak dopadne ako ten somár medzi dvoma kopami sena, ktorý sa kvôli svojej nerozhodnosti nenažral ani z jednej a zomrel hladom. Od koho chce SaS za toto lavírovanie získať viac %? Lebo u voličov, ktorí v nej videli nádej na novú politiku týmto stráca a u voličov klasických strán nemá prečo získať veď % ukazujú, že oni sú so svojimi stranami relatívne stabilne spokojní. Ak chce SaS čakať, že jej úspech prinesie až niečo ako "kolaps EU kvôli zadlžovaniu", tak otázka znie, čo z tejto jej stratégie liberálny volič má dnes? Lebo práve kvôli hrozbe budúcich hospodárskych problémov zvonku je treba Slovensko ekonomicky poupratovať a pripraviť ho na budúce otrasy už dnes. Odhliadnuc od toho, že takáto negativistická stratégia čakania na horšie časy "aby ste videli, že som vtedy mal pravdu" dnes láka len máloktorého voliča.

"Kdepak udělali chybu soudruzi z NOVA?"

NOVA nastúpila na scénu spôsobom a razanciou, ktoré ukazovali, že sa chce stať lídrom pravice možno už behom niekoľkých mesiacov po svojom založení. Z hľadiska pozorovateľa som ich stratégiu vnímal ako pokus o rýchly presun nespokojných voličov z iných pravicových strán pod NOVU, resp. pokus o integráciu častí, resp. celých konkurenčných strán pod vlastnú značku. Ako nápad dobré, lenže aj tá najlepšia stratégia môže zlyhať na zlej taktike, resp. realizácii. Základná chyba bola v tom, že oni nezačali pod seba presúvať, resp. integrovať voličov "dinosaurích strán", ale voličov práve takej strany, ktorá bola v tom čase vnímaná ako nedinosauria, a teda k NOVE potenciálne koaličná.

Pokus o prevzatie SaS-ky by sa z hľadiska trhovej súťaže dravcov ešte dal pochopiť, avšak z následného včlenenia časti liberálov do postKDHáckej, konzervatívnej strany sa už nevykecá žiadne rozčlenenie NOVY na platformy. Veď oni tým naštvali aj konzervatívnych, aj liberálnych voličov, tak odkiaľ chcú dostať tie svoje želané %? Priebežné výsledky prieskumov tak aj vyzerajú.

Čo sa týka volieb do VÚC, tam (v porovnaní s postupom SaS) bola snaha NOVY ísť vlastnou cestou a všade postaviť vlastných kandidátov sympatická, aj keď nevyšla. Lenže čo bolo sympatické na tejto snahe, to bolo stratené na následnom, až neuveriteľnom vykrúcaní sa z neúspechu a snahe mediálne vyrobiť z neúspechu úspech. To by sa možno podarilo pred voličmi ľavice ("premeniť vodu na Coca-Colu"), ale podcenenie úrovne vnímania a zdravého rozumu priemerného pravicového voliča môže mať pre NOVU fatálne dôsledky. Každý normálny človek a volič totiž chápe, že napriek najlepšej snahe sa čokoľvek v živote nemusí podariť (nič nepokazí len ten, kto nič nerobí), ale žiadať od pravicového voliča aby to, čo je evidentne čierne videl ako evidentne biele, to je už silná káva aj keď servírovaná od mediálnych mágov. Prečo jednoducho verejne nepriznali, že "sakra, toto nám nevyšlo, ale ideme sa poučiť a robiť to lepšie?"

Múdro si priznať chybu a urobiť nápravu niekedy prinesie omnoho viac, ako hlúpo zatĺkať. Paralela existuje v podnikaní a zákazníckom servise. Hádam ani neexistuje firma, ktorej by sa niekedy nepodarilo vyrobiť a zákazníkovi dodať nepodarok, alebo ho svojou nepodarenou službou oprávnene naštvať, tzv. nulová chybovosť v praxi neexistuje. Takže chybu môže urobiť a od zákazníka môže dostať oprávnenú reklamáciu každý. Ďaleko podstatnejšie je, ako sa k takej reklamácii, k priznaniu si vlastnej chyby a náprave voči zákazníkovi firma postaví. Buď bude "zatĺkať, zatĺkať, zatĺkať" a o zákazníka príde definitívne, alebo si chybu prizná, rýchlo urobí nápravné opatrenia a zákazník odíde z vybavovania reklamácie spokojný a s pocitom, že firma je seriózna a ešte jej bude robiť reklamu. Žiaľ, podľa postavenia sa k výsledku VÚC volieb sa zdá, že pre NOVA je princíp "zatĺkať, zatĺkať, zatĺkať" bližší, ako princíp zákazníckej spokojnosti.

Aké si "soudruzi ze SaS aj z NOVY mohou vzít z krízového vývoje poučení?"

1. Uvedomiť si, že líder sa nestáva lídrom tým, že to o sebe vyhlási, ale tým, že si to ľudia o ňom začnú myslieť.

2. Na to, aby si ľudia o niekom začali myslieť, že je líder, tak ho musia vnímať ako sympatického, inovatívneho, dôveryhodného a múdreho. A k tej múdrosti patrí aj schopnosť priznať si vlastnú chybu a trocha pokory.

3. Ľudí, ktorí sústavne vyrábajú búrky v pohároch vody a následne v tých pohároch vody vyhlasujú malé, zbytočné vojny všetkým naokolo, zvyknú iní ľudia vnímať nie ako lídrov, ale skôr ako arogantných egomaniakov.

4. Ak sa niečo nepodarí, nie je hodné lídra a na (voličskom) trhu sa nevypláca:

a) obviňovať z vlastného neúspechu všetkých naokolo, len nie vlastnú neschopnosť

(tzv. "LEBOFICO PRINCÍP")

b) obviňovať z vlastných nepodarkov svojich zákazníkov

(tzv. MY SME DOBRÍ PRINCÍP resp. VOLIČ JE BLBEC PRINCÍP)

5. Uvedomiť si najzákladnejšie pravidlo marketingu, a to že: spokojnosť zákazníkov s akýmkoľvek produktom nevzniká a už vôbec sa neudržuje reklamou produktu, ale iba jeho používaním, iba tým, že je pre zákazníka ten produkt užitočný. Preto by sa SaS aj NOVA mohli konečne viac začať venovať skutočnej úžitkovej hodnote svojej politiky pre svojich zákazníkov (voličov), ako ich marketingovému oblbovaniu.

Dôvodom napísania tohto článku je, že ja by som naozaj strašne rád v roku 2016 mal koho voliť, lebo v poslednom čase opakovane zisťujem, že keby boli parlamentné voľby hneď na budúci týždeň, tak by som tam ani nešiel. Ako dlhoročný zákazník súčasných tzv. "pravicových" politických strán týmto podávam vážnu reklamáciu celého doterajšieho servisu, úžitkovej hodnoty a komunikácie ich produktov a služieb a žiadam, aby sa so mnou okamžite začalo jednať seriózne!

V opačnom prípade buď prestanem voliť, alebo budem voliť už iba protestne.

P.S. pre poriadok a jedno chybné konštatovanie v diskusii pod článkom musím dodať, že pri "protestnej voľbe" u mňa nikdy v živote nepôjde o Kotlebu, ale vyberiem si niektorú z desiatok registrovaných ministrán.

Ján Galan

Ján Galan

Bloger 
  • Počet článkov:  247
  •  | 
  • Páči sa:  57x

Občan SR, Crisis & Change Interim Manager (D x V x F > R)Krízy podnikov aj celých brandží z nejakých lokálnych dôvodov vždy boli a vždy ich nakoniec vyriešil trh. Ale dlhovú a kvôli nej hospodársku krízu mohli politici spôsobiť iba preto, lebo im na to občania prenechali dostatok moci a peňazí. Je najvyšší čas im jedno aj druhé podstatne zredukovať. Zoznam autorových rubrík:  Krízový manažmentNezožerme im všetkoNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu